Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου (προφορικού και γραπτού), φωνής, ομιλίας, επικοινωνίας, σίτισης και κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες επι εδάφους  αναπτυξιακών, νευρολογικών ή άλλων αιτιών.

Σκοπός του λογοθεραπευτή είναι η πρόληψη, η διάγνωση, η παρέμβαση και η αποκατάσταση, μέσω της ολοκληρωμένης αξιολόγησης και της εφαρμογής του κατάλληλου θεραπευτικού προγράμματος, μιας μεγάλης γκάμας διαταραχών όπως αυτές ορίζονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Eνδεικτικά αναφέρουμε:

-Αρθρωτικές/ Φωνολογικές Διαταραχές

-Βαρηκοΐα/ Κώφωση/Κοχλιακά Εμφυτεύματα

-Διαταραχές του Λόγου και της Ομιλίας Αντιληπτικού και Εκφραστικού Τύπου

-Δυσαρθρία

-Δυσπραξία

-Διαταραχές στη Ροή της Ομιλίας (Τραυλισμός)

-Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

-Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)

-Διαταραχές Φωνής 

-Διαταραχές Σίτισης/Κατάποσης

Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (SLI)

-Εγκεφαλική Παράλυση

-Καθυστέρηση στην Ανάπτυξη του Λόγου και της Ομιλίας

-Κρανιοεγκεφαλικές Κακώσεις

-Μαθησιακές Δυσκολίες

-Νευρολογικές Διαταραχές

-Νοητική Υστέρηση

-Σύνδρομα (Down, Williams, Angelman, κ.α.)

Η πρώτη αξιολόγηση αποτελεί το βασικό πυλώνα στη χορήγηση του κατάλληλου εξατομικευμένου θεραπευτικού προγράμματος.  Είναι μια μεγίστης σημασίας, κλινική διαδικασία συλλογής δεδομένων που αφορούν τα χαρακτηριστικά, τις ικανότητες και τις ανάγκες του παιδιού και περιλαμβάνει:

-Τη λήψη του κοινωνικού και ιατρικού ιστορικού.

-Την κλινική παρατήρηση.

-Τα Τεστ Aνίχνευσης (Screening Test), που ανιχνεύουν τα άτομα στα οποία θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μία πιο λεπτομερής αξιολόγηση.

-Τα Τεστ ή Ψυχομετρικές Δοκιμασίες , που είναι αξιόπιστες, έγκυρες και σταθμισμένες τεχνικές μέτρησης της ποικιλίας της συμπεριφοράς και των ικανοτήτων του ατόμου.

Τα αποτελέσματα των ανωτέρω θα μας δώσουν το συνολικό προφίλ του παιδιού και θα μας βοηθήσουν να δομήσουμε το κατάλληλο εξατομικευμένο πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης.

Η αξιολόγηση είναι μια δυναμική διαδικασία που επιτελείται  καθ’ όλη τη διάρκεια του θεραπευτικού προγράμματος, με σκοπό να διαπιστωθεί η πρόοδος του παιδιού και η αποτελεσματικότητα της θεραπευτικής παρέμβασης.

Λαμβάνοντας υπόψιν μας τα αποτελέσματα της εμπεριστατωμένης λογοθεραπευτικής αξιολόγησης, προχωράμε στο σχεδιασμό του καταλληλότερου εξατομικευμένου λογοθεραπευτικού προγράμματος.

Ακολουθώντας πάντα ολιστική προσέγγιση, επιλέγουμε μία ή συνδυασμό θεραπευτικών μεθόδων και εργαλείων προκειμένου να επιτύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ακολουθώντας πάντα το ρυθμό του παιδιού.

Απαραίτητος σύμμαχος και βοηθός μας σε αυτή τη διαδικασία είναι οι γονείς ή οι φροντιστές του παιδιού, οι οποίοι έχουν μια συνεχή ενημέρωση για τη πρόοδο και την εξέλιξη του. Στο τέλος της κάθε συνεδρίας τους δίνονται οδηγίες για το πώς θα συνεργαστούν και θα δουλέψουν οι ίδιοι με τα παιδιά, προκειμένου να φτάσουμε γρηγορότερα στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση του παιδιού, καθιστώντας το πιο λειτουργικό και ανεξάρτητο στο οικογενειακό, σχολικό και ευρύτερο κοινωνικό του περιβάλλον και προλαμβάνοντας δευτερογενής δυσκολίες στη γλωσσική και μαθησιακή του επάρκεια.