Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη του ΄΄προάγειν έργον΄΄.  Έχει ως στόχο να βοηθήσει το άτομο,  μέσα από ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης να κατακτήσει δεξιότητες που θα το καταστήσουν ικανό να φτάσει στην ανεξάρτητη διεξαγωγή δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής. Η Εργοθεραπεία απευθύνεται σε άτομα όλων των ηλικιών ,από νεογνά μέχρι υπερήλικες.

Σκοπός του εργοθεραπευτή είναι να προσεγγίσει ολιστικά το άτομο, που λόγω κινητικών, αναπτυξιακών , νευρολογικών ή ψυχοκοινωνικών διαταραχών χρήζει της βοήθειας του. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας εργαλεία και στρατηγικές  λειτουργεί ως αγγελιοφόρος μετάδοσης όλων των απαραίτητων πληροφοριών και τεχνικών, ώστε να προσφέρει την καλύτερη δυνατή γνώση κάθε φορά.

Ο εργοθεραπευτής έχει βασικό ρόλο στη διεπιστημονική ομάδα από την οποία παρακολουθείται συστηματικά ο θεραπευόμενος , σημειώνοντας παρατηρήσεις και προτείνοντας μεθόδους παρέμβασης σε μια ευρεία γκάμα διαταραχών, όπως αυτές ορίζονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

-Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

-Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/ Υπερκινητικότητα(ΔΕΠ-Υ)

-Εγκεφαλική Παράλυση

-Σύνδρομα( Down,Tourette,Rett,Charge)

-Μαθησιακές Δυσκολίες

-Κοχλιακό Εμφύτευμα

-Νοητική Υστέρηση

-Διαταραχές Αισθητηριακής Επεξεργασίας

-Ψυχοκοινωνική Καθυστέρηση

-Δυσκολία Προσαρμογής

Η εργοθεραπευτική αξιολόγηση  περιλαμβάνει:

  • Τη λήψη του κοινωνικού και ιατρικού ιστορικού.
  • Τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους γονείς ή τους φροντιστές του παιδιού.
  • Τη χορήγηση σταθμισμένων τεστ και δοκιμασιών.
  • Την κλινική παρατήρηση.

 

Με σκοπό να διεξαχθεί το συνολικό προφίλ του παιδιού, βάση του οποίου θα δομήσουμε το κατάλληλο εξατομικευμένο πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης.

Η αξιολόγηση είναι μια διαδικασία που πραγματοποιήται καθ’ όλη τη διάρκεια του θεραπευτικού προγράμματος, με σκοπό να διαπιστωθεί η πρόοδος του παιδιού και η αποτελεσματικότητα της θεραπευτικής παρέμβασης.

Με βάση τα δεδομένα της εργοθεραπευτικής αξιολόγησης  προχωράμε στο σχεδιασμό του καταλληλότερου εξατομικευμένου εργοθεραπευτικού προγράμματος, προσαρμοσμένου απόλυτα στις ανάγκες του παιδιού.

Περιλαμβάνει δραστηριότητες μίας ή περισσοτέρων θεραπευτικών μεθόδων και εργαλείων, προκειμένου να επιτύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ακολουθώντας πάντα το ρυθμό του παιδιού.

Απαραίτητος σύμμαχος και βοηθός μας σε αυτή τη διαδικασία είναι οι γονείς ή οι φροντιστές του παιδιού, οι οποίοι έχουν μια συνεχή ενημέρωση για τη πρόοδο και την εξέλιξη του. Στο τέλος της κάθε συνεδρίας τους δίνονται οδηγίες για το πώς θα συνεργαστούν και θα δουλέψουν οι ίδιοι με τα παιδιά, προκειμένου να φτάσουμε γρηγορότερα στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ενισχύοντας έτσι την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση του παιδιού, καθιστώντας το πιο λειτουργικό και ανεξάρτητο στο οικογενειακό, σχολικό και ευρύτερο κοινωνικό του περιβάλλον και προλαμβάνοντας δευτερογενής δυσκολίες.